Stackaren

Vår volontär Martin berättade en ganska finurlig historia igår, jag kommer inte ihåg den exakt, men ska försöka återberätta den.
Den heter "Stackaren" och handlade om en man som hade otur i allt, en dag ledsnade han och bestämde sig för att gå in till byn och klaga på gud, så han gav sig av och på vägen träffade han en varg. Vargen frågade vart han skulle och mannen svara att han skulle till byn och fråga gud varför han har sådan otur och vargen sa att även han hade en hel del otur, han fick aldrig mat och bad mannen fråga hur han skulle få det. Självklart kunde mannen göra det och lovade att återvända med svaret snart. En liten bit senare gick mannen förbi en fint hus precis vid sjön och utanför satt en otroligt vacker ung kvinna, "Vart ska du?" frågade kvinnan och mannen svarade samma sak som till vargen. Kvinnan sa att även hon hade otur: "Jag är vacker och har ett fint hus, men jag skrattar aldrig, kan du fråga gud hur jag ska kunna skratta?" Mannen sa att han snart skulle återvända och berätta för henne hur hon skulle göra. Han fortsatte mot byn och precis vid sjöändan gick han förbi ett träd som plötsligt började prata, trädet frågade vart han skulle och mannen berättade, tillochmed trädet hade otur. "Jag står så nära sjön och dricker och dricker ändå är jag alltid törstig" sa trädet och bad mannen fråga gud hur han skulle ta itu med sitt problem. Sagt och gjort och mannen begav sig till byn där han pratade länge, och gud lyssnade tålmodigt. Han ställde sina 3 frågor och fick svar och gud sa till honom att "du kommer hitta lyckan på vägen..Men missa den inte!"
Mannen skyndade sig förväntansfullt tillbak och när han kom till trädet berättade han vad gud hade sagt. "Det ligger en skatt nedgrävd vid dina rötter, om någon tar bort den så kommer du inte vara törstig längre.." sa mannen och trädet svarade "kan du snälla gräva upp den? Du kan få den.." Men mannen hade så bråttom hem att han inte hade tid. Han träffade sedan den vackra kvinnan i huset vid sjön, till henne sa han "Du kommer bli lycklig när du hittar en man du tycker om.." Kvinnan svarade att hon tyckte att han var väldigt söt och frågade om han inte kunde stanna och bo med henne. Mannen sa: "jag tycker att du också är väldigt söt, men gud sa att jag kommer hitta lyckan på vägen, så jag måste skynda mig hem.."
Mannen fortsatte och stötte strax på vargen och gav även svar till honom "Gud sa att du kan äta det som finns framför dig.." Vargen slukade mannen helt och hållet, Sicken otur va?!

Jag tror ni förstår poängen med den här historian, man kan inte leta för mycket efter lyckan då kommer man aldrig hitta den, se istället möjligheterna i allt du gör och ta vara på dem! Det var allt för mig, tack och hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0